Det Gamle Rådhus genåbner efter omfattende restaurering

Et af de mest ikoniske rådhuse i Danmark genåbner nu efter et halvt års omfattende restaurering. Det Gamle Rådhus i Ebeltoft står igen klar til at modtage videbegærlige turister, giftelystne par, nysgerrige børn og nostalgiske ebeltoftere!

Det Gamle Rådhus åbnede som museum for første gang tilbage i 1909, også efter en gennemgribende restaurering. Siden da har det ikoniske hus tjent som museum for Ebeltoft. Gennem tiden er der løbende ændret i udstillingerne, og det er godt 20 år siden, at der sidst blev lavet nye udstillinger på stedet, nemlig i 2001. Alle er velkomne til genåbningen af Det Gamle Rådhus den 13. april – nu med gennemrestaurerede mure og vægge og spritny formidling i de fine lokaler. Borgmester Michael Stegger Jensen taler kl. 10, og der er mad og drikke til dagens gæster. Foto: Museum Østjylland

Råddent bindingsværk er skiftet ud, vægrevner er lappede, vægge er pudsede og malede på ny. Og så har rådhuset fået helt nye spændende udstillinger, som fortæller husets historie og historien om købstaden Ebeltoft.
Alle er velkommen til den festlige genåbning af Det Gamle Rådhus. Borgmester Michael Stegger Jensen klipper snoren, byens kendte vægtere kigger forbi, og der bydes på lidt godt at spise og drikke.

Genåbning af Det Gamle Rådhus, lørdag den 13. april 2024 kl. 10.
Borgmester Michael Stegger Jensen klipper snoren til udstillingerne og taler kl. 10.
Sted: Det Gamle Rådhus, Torvet 2A, 8400 Ebeltoft.
Gratis. Der serveres fiskefrikadeller og borgmesterstang.

Det Gamle Rådhus i hjertet af Ebeltoft har i flere år forud for restaureringen været mærket af tidens tand, og en restaurering af det gamle bindingsværk og indvendige mure var absolut nødvendig. Nu er er alle husets fuger set efter og lappet, råddent tømmer er udskiftet med friskt træ og meget andet, så huset kan klare endnu hundrede år som et naturligt midtpunkt for købstaden Ebeltoft.

Ny formidling i gamle rammer

Det Gamle Rådhus har eksisteret siden 1789, og der er sket meget i Ebeltoft på de knapt 250 år, der er gået, siden rådhuset slog dørene op for første gang. Men der skete også meget i byen allerede i århundrederne før. Flere af de historier kan du nu opleve i den ny og moderne formidling, der er nøje tilpasset det inventar, der allerede var i Det Gamle Rådhus.

”Rådhuset er en ikonisk bygning, der er kendt langt ud over Danmarks grænser. At skabe nye udstillinger lige netop her er derfor en opgave, vi er gået til med respekt og stor ydmyghed,” fastslår museumsinspektør Tina Bjerregaard, der er en af tre Museum Østjylland-medarbejdere, der har tilrettelagt de nye udstillinger.

En by i rigdom og fattigdom

En rød tråd gennem den nye museumsudstilling er Ebeltofts særlige beliggenhed. Hvad har det betydet for Ebeltoft som købstad at være så afskåret fra resten af verden fra landsiden?

”Der er ingen tvivl om, at Ebeltoft i perioder har været en meget rig by på grund af søhandel. I andre perioder har byen også gennemlevet stor fattigdom,” fortæller arkivar og tilrettelægger af udstillingerne, Martin Mauritzen.

”Fortællingen i de nye udstillinger i Det Gamle Rådhus strækker sig over en lang periode, fra de første mennesker vi har spor af på egnen og helt op til, ja i dag!”

Hvis vægge kunne tale

Det Gamle Rådhus har levet en omskiftelig tilværelse, hvor det ikke alene har fungeret som byrådssal, rådhus med tilhørende fangekælder. Huset har blandt andet også været i brug som privat bolig, folkebibliotek, museum og vielsessal. Der er mange gode og sjove fortællinger om huset, og dem er der selvfølgelig blevet plads til i de nye udstillinger, der fordeler sig i alle husets rum.

”Det første, man møder, er et rum fyldt med alle de forskellige afbildninger, vi har kunnet finde af rådhuset. Det spænder fra de første sort-hvidfotos, til moderne farverige gengivelser på postkort, skæve amatørtegninger og malerier. En anden fortælling er den vigtige funktion, huset har som vielsesrum for de mange hundrede par, der bliver gift i bygningen hvert år. Vi har også indsamlet bryllupsfotos af brudepar, der har sagt ja til hinanden her på Det Gamle Rådhus, og de fotos hænger nu i vielsesrummet som en flot kærligheds-collage,” smiler de tre tilrettelæggere af de nye udstillinger.

Slut med molboere

Det er ikke alle elementer fra de gamle udstillinger, som har kunnet genopsættes i de nye udstillinger.

”Vi har desværre måtte sige farvel til vores to molbofigurer, der har siddet inde i molbostuen siden hhv. 1912 og 1914. Klimaet i huset er ganske enkelt ikke egnet til de meget fine og gamle figurer. Tøjet var efterhånden solbleget, og molbokvinden var blevet helt duknakket, fordi de varme somre har blødgjort voksen, som figurerne er lavet af,” fortæller tilrettelægger af de nye udstillinger og museumsinspektør, Lea Glerup Møller.

Det er dog ikke endegyldigt farvel til de to velkendte og elskede figurer. Molbofigurerne er forsigtigt nedpakket og placeret på Museum Østjyllands magasin, hvorfra de kan findes frem til eventuelt kommende særudstillinger.

Bygningsrenoveringen og den nye udstilling er støttet økonomisk af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Realdania, Syddjurs Kommune, Grosserer N.C. Nielsens Fond, Slots- og Kulturstyrelsen, Nationalpark Mols Bjerge, Museumsfonden for Ebeltoft og Omegn, Ebeltoft Fonden og Museum Østjylland.

De nye udstillinger er den sidste store del af Museumsforeningen for Ebeltoft og Omegns projekt Rådhuskarréen.

For mere information kontakt:
Museumsinspektør Lea G. Møller på tlf. 2113 0931 eller på lgm@museumoj.dk
Arkivar Martin Mauritzen på tlf. 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk