Historiejagten - en podcast fra Museum Østjylland

Historiejagten er titlen på Museum Østjyllands spritnye podcast. I en række podcastafsnit deler museets inspektører ud af deres store viden, og de har til lejligheden udvalgt de bedste og mest spændende lokalhistorier fra museets dækningsområde.

Hvor kommer historien fra? Inden du kan Google svaret på et historiespørgsmål, har nogen gravet i mulden og arkiverne og aflokket fortidens genstande deres hemmeligheder i laboratorierne. Podcasten Historiejagten inviterer dig med derind, hvor ny viden bliver til. Vi fortæller spændende historier fra Østjylland med tråde til Danmarks og verdenshistorien og tager publikum med på en opdagelsesrejse, når vi forsøger at besvare spørgsmålet: Hvordan ved vi det?

Du finder den nye podcastserie på de gængse platforme, som iTunes, Spotify og Buzzsprout. Afsnittene vil også blive tilgængelig her fra museets hjemmeside. Det første afsnit bliver udgivet i starten af december, men allerede nu kan du gå ind og finde Historiejagten i dit foretrukne podcast univers. Her kan du subscribe dig til serien, så du er sikker på at få besked, når der kommer nye afsnit.

Moseligets hemmeligheder

Sæson 1, episode 5

I 1991 sidder to søstre sammen og arbejder forsigtigt med en gammel pelskappe. De hedder Lone og Hanne Billeschou Juhl, og de er i gang med den første egentlige konservering af de skind, der tilbage i 1886 blev fundet sammen med moseliget Auningkvinden. Men i forbindelse med arbejdet får de sig en stor overraskelse!

I det her afsnit får du den fascinerende fortælling om moseliget Auningkvinden, og hvordan man har behandlet hende gennem tiden. Når det handler om store, vilde fund og historiske opdagelser, så hører vi tit om arkæologer og historikere, men i virkeligheden sker der lige så unikke fund i laboratorierne.
Det fortæller konservator Anne Rostgaard Nielsen fra Museum Østjylland om i dette afsnit, hvor vi også skal høre, hvad hun selv opdagede, da hun fik pelskappe og skind mellem hænderne tilbage i 2017.

Medvirkende: Konservator Anne Rostgaard Nielsen. Journalist: Lene Grønborg Poulsen.

Kvindebevægelsens første damer

Sæson 1, episode 4

Det er den 6. februar 1925. I festsalen på Højskolehotellet i Randers sidder 40 kvinder. De er klædt i deres pæneste tøj, og de taler, gestikulerer og diskuterer højlydt. Der er nemlig noget særligt på spil i dag, hvor kvinderne fornemmer tidens nye strømninger, der også er nået til Randers.

I dette afsnit  af Historiejagten får du historien om driftige kvinder, der i 1925 i Randers skabte en lokalkreds med både festligt og kvindesagligt indhold. Her diskuterede man, hvordan kvinder kunne bidrage til samfundet, og man ønskede, at kvindens arbejde blev anerkendt på lige fod med mandens. Afsnittet undersøger desuden, hvorfor kvindekredsen lukkede ned 1970’erne – netop som der endelig kom medvind i kvindekampen på landsplan.

Arkivar og ph.d. Inger Nørgaard har undersøgt sagen i byens lokale arkiv.

Medvirkende: Arkivar og ph.d. Inger Nørgaard. Journalist: Lene Grønborg Poulsen.

Journalist Lene Grønborg Poulsen taler med arkivar Inger Lyngdrup Nørgaard

Magt i middelalderen

Sæson 1, episode 3

Nogle af middelalderens væsentligste møntfund stammer fra Museum Østjyllands dækningsområde, nemlig fra Djursland og området omkring Randers. Netop i begyndelsen af middelalderen fik mønterne en fast værdi, der blev bestemt og ikke mindst garanteret af kongen. På den måde fik kongemagten et meget vigtigt redskab, som han kunne styre landets økonomi med. Den nye måde at opfatte og bruge mønter på er stadig den måde, vi opfatter og bruger mønter den dag i dag. I hvert fald lidt endnu inden kryptovaluta og digitale betalinger helt overtager vores hverdag!

På museerne gemmer sig tusindvis af fascinerende mønter fra middelalderen. I dette afsnit af "Historiejagten" fortælles historien om, hvorfor man begyndte at bruge mønter i Danmark, og hvilken rolle tidens skiftende konger spillede i det.

Medvirkende:  Arkæolog Thomas Guntzelnick Poulsen. Journalist Lene Grønborg Poulsen.

Journalist Lene Grønborg Poulsen taler med arkæolog Thomas Guntzelnick Poulsen

Lyt til stenalderen på Djursland

Sæson 1, episode 2

Forestil dig, at du er arkæolog i en udgravning på jagt efter fortidens historier. Pludselig dukker knogler fra bjørne, pelikaner og elge frem af jorden. Dyr, som ikke længere lever frit i Danmark, men som har haft stor religiøs betydning for oldtidens mennesker.
De mange knogler er tydeligvis lagt i jorden af mennesker. Dit hjerte banker hurtigere i takt med, at du indser, at du står med et fund, der kan omskrive den måde, vi ser på oldtidshistorien!

I dette afsnit af ”Historiejagten” kan du høre meget mere om en arkæologisk udgravning på Kainsbakke ved Grenaa, hvor foskerne opdagede et af de hidtil mest spektakulære fund fra Danmarks stenalder.

Forskningsleder Lutz Klassen har undersøgt historien.

Medvirkende: Forskningsleder Lutz Klassen. Journalist: Lene Grønborg Poulsen.

En sidste hilsen fra fiskerne

Sæson 1, episode 1

I sommeren 1926 sejlede kutteren A9 Gisela fra Grenå Havn ud i Nordsøen for at fiske. Om bord på Grenaakutteren var skipper Peder Hansen og hans bror Aage Hansen samt vennerne Alyn Larsen og Peter Petersen. Kutteren havde først kurs mod Esbjerg Havn, hvorfra de stævnede ud for at fiske ved Doggerbanke, der ligger 100 km fra den engelske kyst. Men tiden gik, og familien i Grenå hørte ikke nyt fra kutteren.

I dette første afsnit af ”Historiejagten” kan du høre den dramatiske fortælling om den forsvundne Grenaakutter, samt træbrættet med en sidste hilsen til familien, som senere blev fundet. Her havde de fire unge mænd skrevet i træet: ”Hils hjemme”

Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning har undersøgt historien.

Medvirkende: Museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning. Journalist: Lene Grønborg Poulsen.

Forskningsleder Lutz Klassen under optagelserne til afsnittet Lyt til stenalderen